Aan de slag in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Noor Gerritsma - WaarBenJij.nu Aan de slag in Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Noor Gerritsma - WaarBenJij.nu

Aan de slag in Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Noor

10 September 2012 | Thailand, Chiang Mai

Ben ik echt pas een week weg? Ik kan hier pagina's vol typen als ik dat zou willen... Ik zal het niet doen ;-)

Inmiddels heb ik mijn leventje in Chiang Mai al goed op de rails, gelukkig is dat lekker snel gegaan. Ik woon in een appartement in Sahataya Mansion, dat klinkt heel veel chiquer dan het is. Het ligt in een rustige wijk, net buiten het centrum, op 5 min fietsen van m'n werk. Ik heb een mountainbike, waarop ik me tussen de vele brommers waag, voor m'n gevoel nogsteeds aan de 'verkeerde' kant van de weg.

Op kantoor is/was het even wennen. Enkele ruimtes in het kantoor worden ook door collega's bewoond. De collega's zijn allemaal afkomstig uit Birma, en zijn naar Thailand gevlucht. Ze hebben prachtige namen die ik steeds verkeerd uitspreek; Moe Moe, Wong Aung, Phyo Phyo, Moezan en Aung Nay Oo (ik heb hier een spiekbrief bij nodig ;-)). Ze spreken Birmees met elkaar en kunnen geen Thais. Ze gaan ook niet veel de deur uit, zeker de vrouwen niet. Ik zie van dichtbij hoe het is om als vreemdeling, je huis en haard achter te hebben gelaten en te leven in een vreemd land, ik heb nu al heel erg veel bewondering voor ze.

Er is ook een andere volunteer bij Shwe Gas aan het werk, Marlo. Hij is hier al een half jaar en komt uit de Philipijnen. Marlo en ik wonen in hetzelfde appartementencomplex en as vrijdag zal ik de andere volunteers in Chiang Mai ontmoeten bij een etentje. Het is een klein groepje, ik kijk er heel erg naar uit ze te ontmoeten.

Shwe Gas is dus een Birmees bedrijf in Thailand, ze houden zich bezig met de aanleg van een olie- en een gasleiding die dwars door Birma naar China loopt. Deze leiding voorziet China, maar loopt dwars door gebieden in Birma waar 3/4 van de bevolking geen electiciteit heeft! China heeft het militaire regime in Birma van wapens en veel geld voorzien en de bevolking die in de gebieden woont waar de leiding wordt aangelegd betaalt daarvoor de prijs; landjepik, gedwongen arbeid, ze worden gedwongen geld in te leveren, verliezen hun werk zonder enige compensatie etc. etc. Ik ben me aan het inlezen en ben erg onder de indruk van wat ik allemaal lees en leer.

Enerzijds zet Shwe e.e.a. op t.b.v. community empowerment, daar houdt Marlo zich mee bezig, anderzijds willen ze een rapport uitbrengen dat overheden, mensenrechten- en milieuorganisaties moet aanzetten tot het uitoefenen van druk op de overheid in Birma en de investeerders en bedrijven die deze leidingen aanleggen. Niet dat de leidingen er niet mogen komen, maar wel op een andere manier. Daar mag ik me mee bezighouden komende twee maanden!

Afgelopen weekend heb ik op zaterdag het centrum bezocht. Ik heb veel gewandeld in de 'old town' en een overdekte nogal histerische markt bezocht ‘ Wararot Market’ . Het was vreselijk slecht weer, dus heb ik een gepaste binnenactiviteit gezocht en gevonden… Ja hoor… mmm massage! Heerlijk! Gelukkig is het inmiddels iets beter weer. Naast de massages vind ik aan Thailand heel fijn dat ik vooralsnog (afkloppen) bijna overal eten kan kopen zonder vreselijk last van mn buik te krijgen. Je kunt heel eenvoudig op straat volledige maaltijden kopen, maar ook veel vers fruit en snacks. Bovendien kost het allemaal bijna niks (gelukkig maar, want mijn appartement heeft geen keuken).

Op zondag heb ik samen met Marlo twee toeristische hotspots bekeken en veel foto's gemaakt. Ik ben blij dat ik onze goede camera heb meegenomen, want ik vind het superleuk om te fotograferen! Ik zal een paar foto’s toevoegen.
We hebben ' Meo's village' bezocht, een bergdorp, de bevolking is oorspronkelijk afkomstig uit China en leeft in hutjes in de bergen. Ze hebben prachtige tuinen met bloemen en een heeeeleboel spullen om te verkopen aan toeristen, zo bood 1 meneer me zowel diamanten als marihuana aan.
Ook stond Doi Suthep op het programma, een prachtige overwegend gouden tempel bovenop een berg nabij Chiang Mai. Ik heb me laten zegenen door een monnik, die een gebed prevelde en ons nat spatte met ' holy water' en me een een wit armbandje van katoen omknoopte (dat deed de monnik dan weer niet bij vrouwen natuurlijk).
Naast dat dit een geweldige ervaring is, was het tot nu toe ook een lesje in loslaten. En wat ik met name heb geleerd is dat ik dat niet kan ... :-|. Dat heeft natuurlijk alles te maken met mijn baan in Nederland, ik hoop dat daar snel duidelijkheid over is. Tot die tijd helpen de vreselijke verhalen over Birma me in ieder geval te relativeren.

Oja, thanxxx so much voor de leuke reacties op mijn vorige verhaal. Liefs Noor





  • 10 September 2012 - 18:04

    Liek:

    Ben jaloersssss!!! Klinkt allemaal superstoer, jij daar zo 'alleen' op je bikey op avontuur!
    Geniet ervan!

    Liefzzz
    Liek

  • 10 September 2012 - 21:44

    Loes:

    Haai!!

    Draag je je helm ook op die mountainbike ;-)? Leuk om weer te lezen, ook indrukwekkend... Al flashbacks gehad naar humanity house? Daar doet het me aan denken... Mooie foto's ook!!

    Liefs Loes

  • 11 September 2012 - 09:42

    Arief:

    Ondanks dat ik de verhalen al gehoord heb van je, is het leuk dit te lezen, je hebt het ook leuk geschreven :-)

    Nog vijf weken!

    XXX Arief

  • 11 September 2012 - 19:54

    Mama:

    Wat een leuk verslag Noor, van mij mag je best veel pagina's volschrijven hoor! ;-)
    Ik hoop dat je iets kunt betekenen voor die onderdrukte Birmezen!
    liefs, mama

  • 11 September 2012 - 22:50

    Jidske :

    Hey Noor,

    Leuk verhaal en een indrukwekkende geschiedenis daar.
    Daar zou ik ook door gegrepen worden.
    Zet 'm op daarzo. Tis een mooi en interessant project.

    Xx

  • 12 September 2012 - 12:37

    Marielle:

    Ik vind je inderdaad ook erg stoer en lees je verhalen met veel plezier! Groetjes, Marielle

  • 13 September 2012 - 04:48

    Noor:

    Thanx voor alle lieve reacties!

    @ Loes, ik draag geen helm op mijn mountainbike ;-)
    @ Arief, nog 4,5 week inmiddels <3
    @ Collega's, volgens mij is vandaag D-Day, ik wens iedereen heel erg veel sterkte daarmee !!

  • 14 September 2012 - 16:08

    Rianne:

    Goed werk Noor, indrukwekkend is het zeker wat er daar gebeurt, fijn dat je nu iets kunt gaan betekenen. En zo te horen wordt je goed opgevangen en heb je naast je project nog genoeg leuke dingen te doen.
    Zet hem op daar, veel succes!

    Liefs Rianne

  • 14 September 2012 - 17:25

    Oane Boersma:

    Dag Noor,

    Mooie plaatjes hoor. Bijzonder en kleurrijk land, een hele andere wereld als ik dat zo lees/zie. Geniet ervan!

    Groet je buddy!

  • 14 September 2012 - 19:22

    Lysette:

    Een behoorlijke uitdaging voor jou zo te lezen en al een hoop gezien/meegemaakt. Leuk om zo op de hoogte te blijven.
    X Lysette

  • 16 September 2012 - 11:22

    Maite:

    Hi Noor, klinkt echt super. Wat bijzonder, een tijdje onderdeel uit te maken van een totaal andere wereld.

    Schrijf maar snel meer, erg leuk te lezen hoe je het hebt daar.

    Xx

  • 17 September 2012 - 12:42

    Angie:

    Hi Noor,

    Ik ben terug van vakantie en inmiddels ook ingehaakt. Ik ga snel bijlezen...maar volgens mij heb je het naar je zin. Fijn! Geniet ervan! En ik ga alle avonturen volgen! Liefs, Angie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Voor VSO naar Thailand

Recente Reisverslagen:

01 November 2012

Goodbye !!

26 Oktober 2012

Afronden, overdragen en terugkijken ...

17 Oktober 2012

Relax!

09 Oktober 2012

Cultuurverschillen en communicatie

01 Oktober 2012

Sawat di ka
Noor

Actief sinds 17 Juli 2012
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 7489

Voorgaande reizen:

03 September 2012 - 30 November 2012

Voor VSO naar Thailand

Landen bezocht: