Cultuurverschillen en communicatie - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Noor Gerritsma - WaarBenJij.nu Cultuurverschillen en communicatie - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Noor Gerritsma - WaarBenJij.nu

Cultuurverschillen en communicatie

Door: Noor

Blijf op de hoogte en volg Noor

09 Oktober 2012 | Thailand, Chiang Mai

Ik heb de afgelopen week en deze week met Moe Moe het hele raport door gelezen. We hebben het samen aangevuld met haar kennis. Het was soms moeizaam en soms erg lachwekkend. De communicatie is namelijk heel lastig. Zij is erg onzeker over haar engels waardoor ze soms lang stil is. En dan is ook nog de uitspraak van de birmezen vaak met zo’n sterk accent dat ik soms geen idee heb wat ze zeggen. Dan schreef ze het woord op, en leerde ik haar de uitspraak.

Ik heb haar aangemoedigd om niet te proberen om perfect engels te praten maar de woorden te gebruiken die in haar hoofd opkomen. Dat resulteerde in een leuk en creatief gebruik van metaforen, tekeningen, beeldspraak etc. Die ik dan weer interpreteerde en in het rapport beschreef, waarna zij het weer controleerde, totdat er stond wat ze bedoelde. We waren eigenlijk aan het vertalen, we hebben veel gelachen om onszelf en onze manier van communiceren. Ik begrijp haar in ieder geval veel beter dan wanneer ze probeert om perfect engels te praten.

Vorige week was Thomas van VSO uit Bangkok in Chiang Mai en is hij langsgekomen op kantoor. Ik moest terugdenken aan mijn eigen bezoekjes als intercedente bij flexwerkers en klanten. ’s Avonds hebben we met alle volunteers en Thomas gegeten in het centrum. Was gezellig en leuk om ervaringen uit te wisselen, o.a. over de communicatie die natuurlijk overal heel lastig is.

Ik heb al eens gezegd dat hier werkelijk alles anders is op kantoor. Dat betekent ook dat je zelf anders moet zijn (en dat is toch moeilijk). Het is grappig om te merken dat het gedrag dat je van nature vertoont omdat het in NL gewaardeerd wordt en je succesvol maakt hier totaal niet wordt gewaardeerd, en zelfs tegen je werkt. Kritisch zijn, een mening hebben en die uiten, betekent hier iemand beledigen. Er is een heel lange adem voor nodig om hier iemand te beinvloeden, maar die tijd heb ik met mijn korte opdracht helemaal niet!

Het is her echt een komen en gaan van collega's, twee van de jongens die er werkten toen ik begon zijn inmiddels vertrokken. Zijn ze ontslagen? Niemand weet het echt en dat Marlo (de andere volunteer) en ik de enige zijn die die vraag stellen is opvallend. Een andere collega is in Birma, zij vertok op de dag dat ik hier aankwam, komt ze eigenlijk wel terug en wanneer? Ook onduidelijk, en Marlo en ik zijn weer de enige die hardop deze vraag stellen. Het loslaten van dat soort dingen kunnen ze hier heel erg goed. Ze zijn gewend om geen/ heel weinig invloed te hebben, dat is echt heel anders als je in zo’n land opgroeit! Juist me ergens in vastbijten (lees: niet loslaten) heeft me soms ver gebracht, en is een valkuil, hier zal ook dat niet gewaardeerd worden! Kortom het werk is erg uitdagend en leerzaam, en dan heb ik het niet over het schrijven van het rapport ;-).

Gelukkig kan ik me in de weekenden prima vermaken en ontspannen hier. Op zaterdag ben ik samen met Marlo naar een olifantenkamp geweest. De olifanten konden voetballen, basketballen en schilderen, erg toeristisch allemaal. Het leukst was om te zien hoe de olifanten werden gewassen in de rivier. Op de terugweg zijn we via een prachtig meer gereden. Het was een groot gebied, waar je een klein beetje entree voor moest betalen en vervolgens kan je er vissen/ zwemmen/ eten etc. Veel lokale thai brengen er hun weekend door, en ik geef ze gelijk. Ik load een paar foto’s van de olifanten en het meer. Zondag heb ik uitgeslapen en gezwommen in een mooi zwembad. Meer niet, het was een lekker ontspannen dag en weekend.

Afgelopen weekend heb ik gezellig ingebeld op het vrijgezellenfeest van Jidkse in Den Haag, en heb ik kunnen zien hoe Tibor op zijn eerste verjaardag mijn kadootje open maakte via skype. Ook ben ik hoogst persoonlijk op de hoogte gebracht van het trainingsweekend van mijn hardloopgroep, incl. foto’s. Het was een druk weekend geweest als ik in NL was geweest. Volgens mij met een flinke kater, als ik de foto’s op facebook van de vrijgezellen zie :-), die is me dan ook bespaard gebleven, scheelt weer.

Gelukkig is Arief er over 1 week al! Ik neem dan twee dagen vrij zodat we op pad kunnen gaan samen, en alle tickets voor na mijn vso-placement om samen wereldsteden en tropische standen te bezoeken, zijn ook al geboekt. Een lekker vooruitzicht!

  • 09 Oktober 2012 - 15:10

    Marleen:

    Wat een verhaal weer! En wat zie je er goed uit! Jij hebt je plekje wel gevonden daar. En kritisch?!?! Zij wij kritisch?!? haha! :)

  • 09 Oktober 2012 - 16:00

    Noor Gerritsma:

    Haha, Marleen is zelf kritisch tov het feit dat we kritisch zijn ... :-)

  • 10 Oktober 2012 - 16:04

    Loes:

    Loslaten en niet kritisch zijn... Klinkt letterlijk als een wereld van verschil! En dat Arief er over een week al weer is, wat vliegt de tijd!! Vrijgezellen was inderdaad superleuk (toch Jid?), gelukkig viel de kater echt enorm mee, ik had eigenlijk alleen wat slaapgebrek :-(. Maar na een paar dagen bijslapen ben ik weer helemaal fit! Ik ben al weer klaar voor een volgend vrijgezellenfeestje en heb jid daarom gevraagd het boeket op 10-11-12 wel ff gericht te gooien, zodat we niet zo lang meer hoeven te wachten. Ik zal m niet gaan vangen ;-).

  • 10 Oktober 2012 - 17:01

    Mama:

    Erg leuk verhaal Noor. Fascinerend zoals het daar toegaat op kantoor. Kennelijk hebben de Birmezen en Thai geen belang bij allerlei zaken die in het westen groot goed zijn... wat doet er wel toe voor hen?
    Je ziet er geweldig goed uit!
    Liefs, mama

  • 11 Oktober 2012 - 09:08

    Marielle:

    Wat grappig om die foto's van de olifanten te zien, ik ben er 10 jaar geleden geweest en vond het erg leuk! Geniet nog even en zeker als Arief er is!

  • 11 Oktober 2012 - 12:31

    Patricia:

    Ik blijf je verhalen met volle aandacht en verbazing lezen!
    De foto's erbij maken het helemaal af...
    Noor, geniet van het in Thailand zijn, en van het feit dat Arief straks bij je is om jouw verhalen van dichtbij mee te maken.

  • 21 Oktober 2012 - 23:11

    Jidske:

    Hey Noor, zo ik lag even achter met lezen, maar ben weer helemaal bij! :)
    Gaaf verhaal weer! En mooie foto's ook. Lichtelijk jaloers hoor ;)
    Was echt leuk dat je inbelde op mijn vrijgezellendag, die uiteraard meer dan geslaagd was!! En tja, gelukkig hebben we de foto's nog, of toch niet haha.
    Genoeg inieder geval om je een goede indruk te geven voor wanneer je terug bent.

    Geniet van de tijd met Arief samen, want inmiddels is hij er al!

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Voor VSO naar Thailand

Recente Reisverslagen:

01 November 2012

Goodbye !!

26 Oktober 2012

Afronden, overdragen en terugkijken ...

17 Oktober 2012

Relax!

09 Oktober 2012

Cultuurverschillen en communicatie

01 Oktober 2012

Sawat di ka
Noor

Actief sinds 17 Juli 2012
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 7472

Voorgaande reizen:

03 September 2012 - 30 November 2012

Voor VSO naar Thailand

Landen bezocht: